Tässä blogissa esitellään Finlandia Rahastoyhtiön hallinnoimien rahastojen sijoituskohteina olevia yksittäisiä yhtiöitä. Finlandia Rahastoyhtiön osakerahastoja ovat Finlandia 2030 ja Finlandia Laatuyhtiöt.

E-urheilu: Voiko suomalainen videopelien pelaaja ansaita liigakiekkoilijaa enemmän?

Jääkiekon pudotuspelikevät on parhaassa vauhdissaan. Suomalainen liigakiekkoilija on monesti erittäin hyvin palkattu ammattimies, joka tienaa parhaimmillaan ministeritason palkkoja – ja ylikin. Mikä mahtaa olla tilanne modernissa urheilun muodossa, e-urheilussa?

Finlandia - Oman elämänsä pomoille.

Nuori mies istuu tuolilla isot kuulokkeet korvillaan ja tuijottaa herkeämättä tietokoneen näyttöä. Tilanne on rauhallinen, joten vieressä istuva nuori nainen hörppää pikaisesti energiajuomaa katseen irtoamatta hetkeksikään omasta näytöstään. Hetken kuluttua tilanne eskaloituu. Miehen ja naisen kädet alkavat liikuttaa tietokoneen hiirtä salaman nopeasti ja sormet tanssivat näppäimistöllä, ulkopuolisen silmin katsottuna käsittämättömällä nopeudella.

Käsien liikettä lukuun ottamatta tilanteessa ei vaikuta asiaan perehtymättömän henkilön mielestä tapahtuvan mitään erityistä. Pelaajien ympäristöä tarkastellessa huomaa kuitenkin tapahtuman merkityksen. Moderni monitoimiareena on loppuunmyyty, ja 20 000 katsojaa hurraa katsellessaan pelaajia sekä jättimäisille näytöille heijastettavaa peliä. Käynnissä on e-urheilutapahtuman finaali ja voittajajoukkueelle on luvassa usean miljoonan dollarin arvoinen palkintopotti.

E-urheilu on jo osa urheilumaailmaa

Kuvattu tapahtuma on jo arkipäivää nykypäivän urheilumaailmassa, vaikka asiaan perehtymätön ei voi edes ajatella, että videopelin pelaaminen olisi urheilua. Elektroninen urheilu on kuitenkin saavuttanut jo varsin kiistattomasti aseman urheiluna. E-urheilulla on joidenkin arvioiden mukaan globaalisti jopa miljardi harrastajaa ja suurimmat tapahtumat keräävät useita kymmeniä miljoonia katsojia näyttöpäätteidensä ääreen. Yhdysvaltalaiset lukiot ovat kehittäneet jonkin aikaa erillisiä linjoja e-urheilijoille. Viime syksystä lähtien myös Sotkamon urheilulukiolla on oma urheilulinja e-urheilijoille.

Television puolelta YLE on näyttänyt jo useamman vuoden ajan nettilähetyksiä e-urheilutapahtumista. Jotta saadaan mukaan vielä urheiluseurojen näkemys asiaan, voidaan mainita, että merkittävä osa maailman huippuseuroista pyörittää joukkuetta myös e-urheilussa. Esimerkiksi Englannin Valioliigan Manchester City, Saksan Bundesliigan Hertha Berlin, Yhdysvaltain NBA:n Golden State Warriors ja kotimaisen SM-Liigan HIFK kilpailevat joukkueillaan erilaisissa e-urheilun lajeissa.

E-urheilu on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti. Erityisesti Aasiassa lajin suosio ylittää monin paikoin kirkkaasti perinteiset urheilulajit. Myös lajin ympärillä pyörivät rahasummat ovat kasvaneet vuosi vuodelta suuremmiksi julkisuusarvon kasvun myötä. Dota 2 -tietokonepelissä järjestetty The International -turnaus on rikkonut suurimman palkintopotin ennätyksen seitsemänä peräkkäisenä vuonna. Viimeisimpänä vuonna 2017 järjestetyssä turnauksessa jaettiin palkintorahoja yhteensä 24,6 miljoonan dollarin arvosta. Voittajajoukkue, johon kuului suomalaisten iloksi Lasse Urpalainen, sai peräti 10,8 miljoonan dollarin potin.

Ubisoft_post

E-urheilu ja sijoittaminen

Sijoittajan silmin katsottuna e-urheilu tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia hyötyä lajin suosion hurjasta kasvusta. Kiinalainen Tencent omistaa League of Legends (LoL) -pelin takana olevan Riot Gamesin. Tencent yrityskokonsa puolesta todellinen jättiläinen, ja se toimii monella eri osa-alueella e-urheilun saralla. Pelien kehittäjien puolella mielenkiintoinen yhtiö on ranskalainen Ubisoft, josta Tencent osti juuri viiden prosentin osuuden.

Ubisoft on kehittänyt todella hyvin menestyneitä videopelejä kuluttajien käyttöön, ja yhtiöllä on selvästi potentiaali ja halu tehdä menestyviä pelejä myös e-urheilun saralla. Kehitteillä on jatkuvasti uusia turnauksia sekä tietokone- että pelikonsolipelaajille. E-urheilua lähetään katsojille usean eri jakelukanavan kautta, joten suosion kasvusta pääsevät hyötymään useat eri media-alan yhtiöt. Esimerkiksi Amazon, Disney, Facebook ja Google ovat etunenässä tutkimassa mahdollisuuksia hyötyä katsojakunnan kasvusta. Oheiset yhtiöt ovat vasta pintaraapaisu alan potentiaalia tarkasteltaessa.

E-urheilu ja tienaaminen?

Lopuksi vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen: kyllä voi. Vuoden 2016 Suomen verotietojen mukaan Dota 2 -pelin e-urheiluammattilainen Jesse Vainikka ansaitsi lähes 381 000 euroa kalenterivuoden aikana. Jääkiekon SM-liigan suomalaisista pelaajista suurimman palkan tienasi Juha-Matti Aaltonen 257 000 eurollaan. Nuorempien sukupolvien varttuessa ero voi kasvaa entisestään e-urheilun hyväksi. Valveutuneen sijoittajan on hyvä pitää tämäkin asia mielessä sijoituspäätöksiä tehdessään.

Tomi-Paavilainen-kuva-ja-yhteystiedot