Tässä blogissa esitellään Finlandia Rahastoyhtiön hallinnoimien rahastojen sijoituskohteina olevia yksittäisiä yhtiöitä. Finlandia Rahastoyhtiön osakerahastoja ovat Finlandia 2030 ja Finlandia Laatuyhtiöt.

Kuka on kuskin paikalla?

Autoteollisuuteen investoidaan vuosittain valtavia summia rahaa, minkä seurauksena autot muuttuvat tehokkaammiksi, ekologisemmiksi sekä turvallisemmiksi. Tässä blogitekstissä paneudun erityisesti autojen turvallisuuteen.

Henkilöautoissa käytettävä tekniikka on kehittynyt harppauksittain esimerkiksi viimeisimmän 15 vuoden aikana. Tapasin vähän aikaa sitten maailman suurimpiin autojen turvallisuuslaitteita valmistaviin yhtiöihin kuuluvan Autoliv-yhtiön toimitusjohtajan. Hän esitti aiheeseen liittyen varsin dramaattisen kuvan, jossa oli lähes täysin kasaan mennyt auto Yhdysvalloissa tapahtuneen kolarin seurauksena.

Rattijuoppo oli törmännyt autoon, joka oli pudonnut törmäyksen seurauksena 4,5 metrin matkan alapuolella olevalle tielle. Toimitusjohtajan esitti väitteen, että vielä 15 vuotta sitten auton kuljettaja ei olisi selvinnyt kolarista hengissä. Tämä on helppo uskoa. Oli uskomatonta kuulla, kuinka turvallisuutta lisäävien laitteiden vuoksi auton kuljettaja selvisi kolarista ainoastaan nilkan vähäisillä vammoilla.

Ihmisten liikenneturvallisuutta on pyritty toistaiseksi parantamaan ensisijaisesti törmäyksen aiheuttamia vammoja estämällä tai minimoimalla. Liikenneturvallisuuden dramaattisin muutos parempaan suuntaan saataisiin kuitenkin mitä luultavimmin poistamalla ihminen kokonaan auton ratin takaa. Tällä hetkellä jokainen globaalisti merkittävä autonvalmistaja pyrkii kehittämään täysin automatisoitua autoa (robottiauto).

Finlandia_Group_robottiauto

Tasolle 5 on matkaa

​Idea robottiautoista on syntynyt jo useita vuosikymmeniä sitten, mutta vihdoin 2010-luvulla ihmiskunnan tekemät innovaatiot mahdollistavat realistisesti haaveilun täysin automatisoiduista autoista. Society for Automotive Engineer (SAE) on luonut tieliikenteelle kuusitasoisen luokittelun. Autot luokitellaan asteikolla 0–5 sen mukaan, kuinka paljon niissä on automatisoidun auton tekniikkaa. Nollatasolla auton kuljettamisesta vastaa täysin auton kuljettaja. Tasolla 5 auton kuljettamisesta vastaa kaikissa tilanteissa autoon rakennettu ohjelmisto sekä tekniikka.

Eri valmistajat ovat valinneet hyvin erilaisia lähestymistapoja kehityksen alkumetreillä. Muutamat Yhdysvalloista lähtöisin olevat yhtiöt ovat tuoneet joitain itseohjautuvan auton ominaisuuksia omaavia autoja jo tässä vaiheessa isommassa mittakaavassa muun liikenteen sekaan, minkä seurauksena kuolonkolareilta ei ole vältytty. Ovatko kuolemantapaukset sitten autojen, niiden kuljettajien vai jopa auton ulkopuolisten henkilöiden aiheuttamia, on vaikeampi todeta.

Tämänhetkiset sarjavalmisteiset autot ovat parhaimmillaan vasta tasolla SAE 2–3, jossa kuljettajan on joka tapauksessa havainnoitava liikennettä sen verran, että hän on valmis ottamaan auton ohjaukseensa auton järjestelmän niin ilmoittaessa. Näin ollen esimerkiksi ajatus siitä, että kuljettaja katsoisi elokuvaa autoa ajaessaan tuntuu äärimmäiseltä hulluudelta. Ikävä kyllä toimintatapa on mitä ilmeisimmin varsin yleinen ja kuvatun kaltaisen tilanteen seurauksena on syntynyt myös kuolonuhri.

Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat ottaneet tiukemman linjan automaatiota hyödyntävien ominaisuuksien tuomisessa autoihinsa, minkä vuoksi autojen luokitus on pääasiassa SAE 1 -tasolla. Hyödynnettäviin ominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi vakionopeudensäätö, joka muuttuu suhteessa edellä ajavaan autoon ja hirvitutkaan yhdistetty automatisoitu hätäjarrutus. 

Auton valmistajilla on tällä hetkellä erittäin kova kilpajuoksu SAE 4–5 -tasoille pääsemisessä. Tällöin voitaisiin todella puhua robottiautosta. Myös osakerahastoidemme yhtiövalinnoissa asia on tiedostettu, ja esimerkiksi robottiautoihin ohjelmistoja sekä auton havainnointilaitteistoa valmistava Aptiv on valikoitunut rahaston sijoituskohteeksi. Aptivin markkina-asemasta globaalina johtajana kertoo se, että yhtiön asiakaskuntaan kuuluvat kaikki maailman merkittävimmät auton valmistajat.

Myös autojen ympäristöä havainnoivat kamerat lisääntyvät jatkuvasti, mistä hyötyy sijoituskohteistamme muun muassa autossa käytettävien kameroiden globaali markkinajohtaja Sunny Optical. Autojen tekniikan kehittyessä myös puolijohdevalmisteiden käyttö lisääntyy ja muuttuu tekniikan suhteen vaativammaksi. Saksalainen puolijohdevalmistaja Infineon kasvattaakin jatkuvasti laitteistonsa määrää uusien automallien myötä. 

Miltä näyttää sitten tilanne liikenteessä 15 vuoden päästä? Täysin automatisoidut robottiautot eivät ole vielä välttämättä vallanneet täysin teitä, mutta joitakin täysin automatisoituja ratkaisuja on hyvin todennäköisesti liikenteessä. Joka tapauksessa autojen jatkuvaa kehitystyötä tehdään taukoamatta ympäri maailman ja toimialalta löytyy huiman kasvupotentiaalin omaavia yhtiöitä.

Tomi-Paavilainen-kuva-ja-yhteystiedot