EVERYTHING IS CONNECTED

Kansainvälisen rahastoyhtiö Dominionin toimitusjohtaja Tim Nelson istui kanssamme päivän lontoolaisen taksin takapenkillä ja kertoi, millaiset globaalit trendit ratkaisevat huomisen suunnan ja millaisia mahdollisuuksia muutokset antavat sijoittajalle.


Teksti: Antti Pohja
Kuvat: Touko Hujanen

"Viisi keskeisintä tekijää ovat demografia, urbanisaatio, teknologia, kuluttaminen ja ympäristösektori."

20, Little Britain, London. Kiiltävänmusta, pyöreälinjaisesti vanhaa aikaa henkivä taksi pysähtyy annetun osoitteen eteen Lontoon ytimessä. Ollaan myös asian ytimessä. Siinä missä taksi ulkoisella olemuksellaan flirttailee menneen ajan kanssa, sisällä aiotaan puhua vahvasti tulevaisuudesta. Taksiin astuu odotettu vieras. Tim Nelson on tutkinut maailman muutosta ja trendejä koko työuransa, lähes neljäkymmentä vuotta.

– Maailma on tänään täysin eri paikka kuin 15 vuotta sitten. Muutosvauhti on ollut hurja ja yhä hurjemmaksi menee. Se antaa luonnollisesti mahdollisuuksia myös sijoittajille. Me Dominionilla etsimme globaaleja trendejä, jotka muuttavat maailmaa. Se ei kuitenkaan riitä: on nähtävä kokonaiskuva makro- ja mikrotasoineen ja ymmärrettävä, että kaikki, aivan kaikki, on yhteydessä toisiinsa, Nelson ehtii jo kertoa, ennen kuin taksi on liikkunut metriäkään.

Toimitusjohtajan silmät loistavat. Kiireinen mies vaikuttaa välittömästi levolliselta ja onnelliselta vetäessään taksin oven kiinni ja puhuessaan omimmasta asiastaan intohimolla ja vuolaasti. Jatketaan siis ihmeessä, keskustelua ja matkaa. Muutaman korttelin päässä sijaitseva London Royal Exchange -rakennus antaa päivän aiheelle inspiroivan ympäristön. Seuraavaksi Nelson saa kertoa, mitä ovat ne maailmaa muuttavat globaalit trendit, joista hän niin mielellään puhuu.

– Viisi keskeisintä tekijää ovat demografia, urbanisaatio, teknologia, kuluttaminen ja ympäristösektori. Nämä yksin ja yhdessä muodostavat sen ison kuvan, joka tekee massiivisen ja nopean muutoksen maapallollamme.

Hyvä on. Menkäämme siis hiukan syvemmälle, niin Lontoon ruuhkiin kuin aiheeseenkin.

Finlandia Group_13

Väestö kasvaa, muuttaa kaupunkeihin ja kuluttaa

Suuntaamme etelään, Thamesin varteen. Aivan kuin London Eye -maailmanpyörä kiihdyttäisi pyörimisvauhtiaan, kun puhumme seuraavaksi tulvien vuosikymmenten valtavasta väestönkasvusta ja maailman kaupungistumisesta.

Kehittyvissä maissa syntyy kolme lasta kehittyneiden maiden yhtä vastaan. Vuonna 2050 maailman väestömääräksi ennustetaan 9,2 miljardia. Siksi seuraavien 30 vuoden aikana maailmassa on tuotettava enemmän ruokaa kuin koko ihmiskunnan historian aikana yhteensä. Globaali keskiluokka kasvaa yli kolmella miljardilla seuraavan 20 vuoden aikana, ja tämä kasvu tapahtuu lähes kokonaan Aasiassa. USA:ssa on yhdeksän miljoonakaupunkia, Kiinassa niitä on jo yli 100. Nämä ovat valtavia rakenteellisia ja kokonaisvaltaisia mullistuksia, jotka ovat vauhdissa jo nyt. Vauhti kiihtyy joka vuosi.

– Tämä kaikki tarkoittaa valtavaa muutosta. Se tuo yhtä aikaa haasteita ja mahdollisuuksia. Kaupungistuminen voimistuu etenkin kehittyvissä maissa, ja näiden ihmisten kulutusvoima kasvaa. Sijoittajan näkökulmasta avainkysymys on, mitä he aikovat ostaa, mitä he haluavat?

”Everything is connected.”, Nelson tiivistää kerta toisensa jälkeen ja puhuu globaalista rubiikinkuutiosta, jossa jokainen siirto vaikuttaa kokonaisuuteen ja jossa mikään ei toimi ellei kokonaisuus toimi. Esimerkiksi: Kiinalainen ihminen saa töitä, muuttaa miljoonakaupunkiin, saa palkkaa, asunnon ja muutaman dollarin ylimääräistä kuluttamiseen. Hän ostaa älypuhelimen ja on saman tien osa globaalia verkostoa. Tarvitaan siis infra, teknologia, sovellukset ja monipuoliset palvelut tyydyttämään kulutuskykyiseen keskiluokkaan nousseen kiinalaistyöläisen kuluttamisen halut ja tarpeet, eli laadukkaampi elämä. Kun lopulta kerromme tämän karkean esimerkin kolmella miljardilla ihmisellä, pääsemme tasoon, joka on totisinta totta seuraavan parinkymmenen vuoden aikana.

"Tämä kaikki tarkoittaa valtavaa muutosta. Se tuo yhtä aikaa haasteita ja mahdollisuuksia."

Ympäristö asettaa omat vaatimuksensa

Vaikka maailman painopiste siirtyy kohti Aasiaa, ei se tarkoita kehittyneiden maiden kasvun pysähtymistä. Vauhti on kehittyvissä maissa suurempaa, mutta molemmat taloudet kehittyvät. Maiden tai maanosien rajat ovat muutenkin sijoittamisen näkökulmasta nykypäivänä keinotekoisia. Sitä paitsi, valtaosa kehittyvän maailman muutoksista hyötyvistä yhtiöistä on alun perin länsimaisia. Juuri näitä globaaleja yhtiöitä Dominion etsii.

Nelson mainitsi aluksi viisi globaalia trendiä, joista on puhuttu jo neljästä: demografiasta, urbanisaatiosta, teknologiasta ja kuluttamisesta. Kuten puhuttua, kaikki linkittyvät vahvasti toisiinsa. Samoin on viidennen trendin, ympäristösektorin kanssa.

Taksimme suuntaa Thamesin vartta alaspäin kohti Palace of Westminsteriä ja Big Beniä. Kenelle kellot soivat, Tim Nelson?

– Kuten kaikki muutkin trendit myös ympäristö on samaan aikaan uhka ja mahdollisuus. Ekologiset haasteet ovat globaaleja ja järisyttävän suuria, mutta niin ovat mahdollisuudetkin. Ympäristöalan innovaatioille on kysyntää joka puolella maailmaa enemmän kuin koskaan ennen.

Muun muassa puhtaan veden riittävyys on aina ollut ongelma muun muassa Lähi-idässä ja Afrikassa. Nyt se on sitä jo länsimaissakin; esimerkiksi Californiasta uhkaa loppua juomakelpoinen vesi. Nelson näkee tällaisissa ongelmissa ongelmassa myös suuren mahdollisuuden.

"Ekologiset haasteet ovat globaaleja ja järisyttävän suuria, mutta niin ovat mahdollisuudetkin."

– Ihminen kyllä keksii tähänkin ongelmaan ratkaisun. Ja voittajia ovat ne yhtiöt, jotka sen tekevät. Teknologiat ovat tässäkin avainasia. Eikä vain ympäristöbisneksessä, vaan kaikessa. Teknologinen kehitys on luonut kokonaan uusia bisneksiä, kuten verkkokaupan. Internet vie tavarataloilta asiakkaat. Trip Advisor on kasvanut pienestä suosittelupalstasta maailman suurimmaksi matkatoimistoksi. Valtaosa lentoliikenteen matkalipuista varataan Amadeus-nimisen yrityksen ohjelmistoalustalla. Amazon-verkkokauppa on nykyään paljon muutakin kuin kirjanostopaikka. Ja mikä oleellisinta: ei pidä tuijottaa pelkkää näkyvää bisnestä, vaan myös kaikkea liiketoimintaa, jota näkyvä vaatii ympärilleen toimiakseen. Silloin ollaan meidän sijoittamisstrategiamme ytimessä, Nelson innostuu.

Tim Nelsonin silmät loistavat edelleen. Tunti toisensa jälkeen vierii ja keskustelu soljuu Nelsonin rubiikinkuutiomaisen trendien maailman värikkäillä pinnoilla. Sitä vastoin liikenne ei solju Lontoon ruuhkaisilla kaduilla. Kuka keksii ratkaisun? Joku sen tekee, ja samalla paljon rahaa. Nyt on aika palata lähtöruutuun, mutta vain osittain. Vaikka toimiston osoite ei ehtinyt muuttua matkan aikana, maailma ei ole enää sama paikka kuin aamulla.

Dominion Funds on yksi Finlandian kansainvälisistä kumppaneista.

Boutique_magazine_2_web