Hollantilainen maksunvälityskonserni Adyen NV raportoi vuoden 2021 jälkimmäisen puoliskon tuloksensa. Yritys käsitteli maksuja 300 miljardilla, kun keskimääräisesti odotettiin 271 miljardin volyymejä. Tästä yritykselle muodostui 556,5 miljoonaa euroa liikevaihtoa, mikä on 47 prosentin kasvu vuodentakaiseen verrattuna.
Adyen toimii maksunvälittäjänä muiden maksuyhtiöiden ja kauppiaiden välillä. Asiakasyrityksiä ovat esimerkiksi Uber, LinkedIn, Spotify ja suomalaiset Supercell ja Gigantti. Adyenin osakekurssi nousi tulosjulkistuspäivänä noin 10 prosenttia, vahvan koko vuoden tuloksen jälkeen
Digitaalisiin maksukanaviin siirtyminen siivitti maksutapahtumat 72 prosentin kasvuun vuonna 2021. Koronaviruspandemia ja myös laajempi siirtyminen toimialalla sähköisiin maksutapoihin perinteisen kassalla maksamisen sijaan ohjaavatkin yritystä ja sen tulosta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Covidin takia verkkokaupassa on ollut myötätuulta, mikä on vain vahvistanut jo käynnissä olevia trendejä maksamisessa.
Toimintakertomuksessa vahvistettiin nopeampaa siirtymää digitaalisiin maksukanaviin unohtamatta kuitenkaan tärkeää kivijalkakauppaa. Adyenin strategiana ei ole vain olla online-toimija, mistä kertovat erittäin vahvat myyntiluvut point-of-sale (kivijalassa tehdyt ostokset) -järjestelmissä.