Finlandia Blogi

Games Workshop: fantasiaa ja miniatyyriejä – todellisuutta ja suuria katteita

Kirjoittanut Jesse Järvinen | Sep 21, 2022 9:56:42 AM

Kultinomaisen asiakaskunnan omaava, fantasiaminiatyyrejä ja niiden ympärille luotuja pelejä suunnitteleva Games Workshop aikoo kunnianhimoisesti jatkaa asiakkaidensa osallistamista sekä inspiroimista tuotteidensa kautta. Brändi on ollut olemassa yli 30 vuotta, ja se on kiistaton fantasia- ja science fiction -pöytäpienoispelien johtaja, jolla on maailmanlaajuisesti hyvin omistautuneita harrastajia.

Yritys keskittyy erittäin pieneen ”niche”-markkinaan ja tiiviiseen ja täten uskolliseen asiakaskuntaan. Yrityksellä ei ole suoria kilpailijoita markkinoilla, ja se toimii käytännössä monopolina.

Näihin syiden vuoksi yritys voi hinnoitteluvoimansa myötä asettaa päätähuimaavat katteet, jotka tuovat turvamarginaalia tulevaisuuteen. Lisäksi yrityksen kasvu on ollut voimakasta, ja kuluttajien käyttäessä enemmän rahaa harrastuksiinsa ja vapaa-aikaan saa kasvu tukea tästä trendistä.

IP-nimikkeet ovat erittäin hyväkatteista bisnestä

Games Workshop omaa erittäin ison ja merkittävän IP-portfolion. Yritys on viime vuosina keskittynyt viemään fyysisiä miniatyyripelejänsä nettiin – videopelien, elokuvien ja sarjojen muodossa. Tässä on yrityksen iso kasvutekijä tulevaisuuteen, sillä se vastaa vain pientä osaa nykyisestä liikevaihdosta. Games Workshopilla on vireillä 73 lisensoitua diiliä videopeleihin ja tekeillä kolme animaatiosarjaa. Vuonna 2022 odotuksissa on kolme videopeliä, joiden pitäisi lisätä Warhammerin myyntiä ja seuraaville vuosille noin 15 peliä vuosittain. Lisensoiduista yhteistöistä yritys saakin lähes 100 % marginaalia, sillä kaikki kustannukset pelin kehittämisestä kattaa pelin tekijä.

IP-portfoliot ovat viime aikoina olleet merkittäviä kiinnostuksen kohteita yrityskaupparintamalla. Esimerkiksi Microsoft ilmoitti aikeista ostaa Activision Blizzardin merkittävä ja menestynyt IP-katalogi. Vastaavia yrityskauppoja on odotettu muilta isoilta toimijoilta kuten Netflix, Amazon ja Google, jotka kaikki kilpailevat parhaimmasta sisällöstä alustoillaan saadakseen suurimmat käyttäjämäärät palveluihinsa.

Lue Lisää: