TurboTaxin, QuickBooksin, Mintin, Credit Karman ja Mailchimpin taustalla oleva maailmanlaajuinen teknologia-alusta Intuit julkisti neljännen vuosineljänneksen ja koko tilikauden 2022 taloudelliset tulokset. Yhtiö aloittaa poikkeuksellisesti jo tilikauden 2023, kun normaalisti aloitetaan tilikauden 2022 kolmatta kvartaalia.
Sijoittajat olivat selvästi huolissaan Intuitin tuloksen laadusta, kun Microsoft kertoi omassa tuloksessaan Pk-yritysten kulutuksen hidastumisesta ja taantuman uhkasta. Intuitin liikevaihto kasvoi kuitenkin 12,7 miljardiin dollariin, mikä on 32 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, mukaan lukien 8 prosenttia epäorgaanista kasvua Mailchimpin yritysostosta.
Credit Karma voitti odotukset jälleen, vaikkakin tavanomaista pienemmin kuin raportoitu 475 miljoonan dollarin liikevaihto. Yhtiö ylitti konsensusodotukset noin 1 prosentilla. Samalla yritys odottaa vuodelle 2023 kasvua 14–16 prosenttia, mikä indikoi edelleen hyvää kysyntää Intuitin palveluille.
Intuitin MailChimpin sekä Credit Karman heikkoudet – pienyritysasiakkaiden hidastunut kulutus markkinointihankkeisiin (MailChimp) ja henkilökohtaisiin lainoihin (Credit Karma) – kompensoitiin QuickBooks Online Accountingin ja muiden digitaalisten palveluiden avulla.
Vaikka yritys ennustaa Credit Karman ja MailChimpin heikkoutta, sen QuickBooks Online -alustan vahvuus on edelleen hyvin taattu. Taantuman uhatessa on selvää, että henkilökohtaisia lainoja ja markkinointihankkeita ei viedä yhtä innolla eteenpäin, mutta taloushallinnollisia palveluita joudutaan käyttämään taantumasta huolimatta. Samalla Intuitin tuoteportfolion tehtäväkriittinen luonne ja jatkuva laskutus tuovat turvaa taloussuhdanteiden yli. Intuitin hajautettu palveluntarjonta kestää siis myös epävakaita talouden aikoja.