Pelialalla nähtiin 18.1.2022 historian suurin yritysjärjestely, kun teknologiajätti Microsoft kertoi ostavansa Activision Blizzardin 70 miljardin dollarin käteistarjouksella. Kauppahinta kuvastaa noin 46 prosentin preemiota kaupantiedotusta edeltävän päivän kurssiin. Aiemmin Microsoftin suurin kauppa oli 26 miljardin dollarin LinkedIn-osto. Microsoft kertoi, että se odottaa kaupan järjestelyjen päättyvän vasta vuonna 2023. Järjestely on kuitenkin altis viranomaisten tarkastelulle ja heidän päätökselleen järjestelyn läpimenemisestä.
Activision Blizzard on Finlandia 2030 -rahaston omistus, joten kaupan toteutuessa Activision siirtyy Finlandia Laatuyhtiöt -rahastoomme, jossa Microsoft on ollut jo hyvän aikaa.
Microsoftin peliliiketoiminta on nyt maailman kolmanneksi suurin Tencentin ja Sonyn jälkeen. Activisionin omia pelinimikkeitä ovat muun muassa World of Warcraft, Call of Duty ja Candy Crush. Microsoftin nykyinen peliliiketoiminta (Xbox ja Minecraft) toi viime vuonna 15 miljardia dollaria, ja sen Xbox Game Pass -kuukausitilauksella on nyt 25 miljoonaa tilaajaa. Täten kauppa vahvistaa merkittävästi Microsoftin omistamien omien pelibrändien sekä nimikkeiden kirjoa.
Kaupan myötä Microsoft ottaa askeleen kohti eri pelialustojen (Google, Amazon, Sony, Apple, Netflix) välistä kamppailua, missä kilpailu kovenee suurten yhtiöiden välillä. Kaikki haluavat osansa kasvavasta pelimarkkinasta ja tarjoavat eksklusiivisia sisältöjä omilla pelialustoillaan. Loppujen lopuksi pelaajat juoksevat kuitenkin ainutlaatuisen sisällön ja peliyhteisöjen mukana, ei niinkään pelialustojen perässä.
Peliyhtiöiden osakekurssit ovat olleet laskutrendissä viime aikoina, joten suurten ja voittavien yritysten kannalta tilanne on herkullinen niiden ostaessa pienempiä toimijoita itselleen alennushinnoin. Esimerkiksi hetki sitten myös Grand Theft Auton valmistaja Take-Two Interactive teki tarjouksen Farmvillen luojan Zyngan ostamisesta 12,7 miljardilla dollarilla. Myös Finlandia 2030 -rahaston omistus Embracer Group osti joulukuussa 6 eri yhtiötä vahvistaakseen asemaansa pelialalla ja kasvattaakseen tarjoamaansa vaativille pelialan kuluttajille.