Finlandia Blogi

Petri Sipiläinen: Parturiheimon päällikkö

Kirjoittanut Aino Pokela | Aug 4, 2017 1:00:00 PM

Toinen M Roomin perustajista, taiteellinen johtaja Petri Sipiläinen, istuu berliiniläisen parturiliikkeensä - yhden niistä kolmesta - nojatuolissa ja kertoo hengästyttävää uratarinaansa.

"Oli eräänlaisen parturipalveluiden renessanssin aika ja miehet olivat liikkeellä juuri oikeaan aikaan."

Espoo, Forssa, Hämeenlinna, Helsinki, Hyvinkää ja 29 muuta M Room -paikkakuntaa Suomessa. M Roomin löytää nykyään Suomen lisäksi myös Espanjasta, Latviasta, Ruotsista, Saksasta, Virosta ja Yhdysvalloista. Palkkalistoilla on yli 400 parturia, jotka kaikki ovat käyneet M Roomin oman koulutuksen. Hiustenleikkauksia tehdään kuukausittain 50 000–60 000.

Nuori oppipoika Petri Sipiläinen teki jo vuonna 1986 määrätietoisen ratkaisun. Hän päätti olla kymmenen vuoden kuluttua maailman paras. Vuonna 1996 järjestettäisiin Washingtonissa maailmanmestaruuskisat, ja Petri aikoi menestyä. Ykköspaikka jäi lopulta pisteen päähän, mutta kymmenessä vuodessa Petri oli jo ehtinyt avata Suomessa neljä parturiliikettä ja työllistää 50 työntekijää. Hän tiesi olevansa hyvä. Kilpailumenestys jatkui ja Petristä tuli haluttu kouluttaja sekä parturialan guru.

Yritys sai alkunsa vuonna 2008 Tampereella, kun Petri ja yhtiökumppani Toni Kylätasku avasivat ensimmäisen M Roomin, eräänlaisen koekeittiön, pitkän muhittelun jälkeen. Hyvin suunniteltu oli todellakin puoliksi tehty, sillä heti alussa tehtiin monta asiaa oikein. Menestyksen reseptissä on yksinkertaiset ainesosat: partureiden rekrytointi ja koulutus, asiakaspalvelukokemus sekä jatkuva kehitys. Kaikki tämä tehdään uskottavasti, luotettavasti ja läpinäkyvästi.

"Menestyksen reseptissä on yksinkertaiset ainesosat: partureiden rekrytointi ja koulutus, asiakaspalvelukokemus sekä jatkuva kehitys."

Asiakaskokemuksesta haluttiin tehdä sellainen, että mies voi tulla rennon rauhallisesti sisään palveltavaksi. M Roomeissa ei suinkaan aliarvioida miestä, mutta ei myöskään tehdä asioinnista liian hankalaa, Petri kuvailee kuningasajatusta. Palvelutilanteen kaikki sanavalinnat ja kysymykset helpottavat asiakasta ja luovat turvallisuudentuntua. Myös jäsenyys on yksi asiakkaita helpottava idea – ja niin ikään alalla ainutlaatuinen innovaatio. Vuosimaksu sisältää aina rajoittamattoman määrän hiustenleikkauksia ja muita palveluita helpottamaan miesten elämää. Klubilaisuus luo Petrin mukaan myös eräänlaista heimoajattelua ja me-henkeä.

M Roomin asiakkailta kerätään myös aktiivisesti palautetta, kuukausittain sitä kertyy noin 1 000–2 000 kappaletta. Palaute on enimmäkseen kiittävää, ja niissä kerrotaan, miten palvelu on osunut ja uponnut. Negatiivistakin palautetta annetaan juuri palvelukokemuksesta, ei niinkään leikkauksen jäljestä. Palautteista kiitollisen Petrin mukaan juuri negatiivisen tai muulla tavalla rakentavan palautteen ansiosta päästään kehittämään oikeita asioita.

"Parturikäynnin on oltava nopea, sinne pitää päästä helposti, eikä tuolissa istuessaan tarvitse selittää joutavia."

Ideoita on benchmarkattu sekä parturiliikkeistä että toimialarajojen yli. Parturien tärkeimmät työkalut – joita ei muuten ole ylitsepursuavaa määrää, vaan juuri ne oleelliset – ovat yhtä tarkasti järjestyksessä kuin leikkaussalissa. Vaikka parturit eivät kirurgeja olekaan, täytyy M Roomin konseptin mukaan jokaisen asiakaspalvelukokemuksen olla erinomainen, sillä alan kilpailu on niin kovaa. Jos jälki ei miellytä, asiakas äänestää jaloillaan ja piipahtaa seuraavalla parturikäynnillään naapurikorttelin liikkeeseen.

Tasalaatuinen jälki varmistetaan omalla koulutuksella ja huolellisella rekrytoinnilla. Tällä tavoin asiakas voi luottaa saamaansa laatuun, M Roomista ja maasta riippumatta. Tämä on Petrin mukaan M Roomin haaste ja vahvuus. Robotteja ei kuitenkaan liikkeisiin haluta, jokainen parturi saa tehdä työtään tavallaan – tiettyyn pisteeseen saakka. M Roomin koulutuksissa ei opeteta hiusten leikkaamista vaan ajattelutapaa, joka perustuu Petrin kehittelemään mahdollisimman virheettömään käsinleikkaustekniikkaan, kilpailutekniikoihin ja vanhan ajan parturointiin. Tapa ajatella yhdistetään aina paikallisen parturin ammattitaitoon ja kulttuuriin.

"Tavoitteena on olla alan paras työnantaja parhaille työntekijöille, jotka ovat asiakkaitaan varten."

M Roomeissa jaetaan anteliaasti tietoa ja osaamista. Petri tietää olevansa hyvä eikä häntä ei hyödytä pitää osaamistaan vain itsellään, vaan hän jakaa sitä mielellään nuoremmilleen. Konseptiin kuuluu myös se, että kaikki liikkeissä työskentelevät parturit ovat asiakkaan näkökulmasta samalla viivalla. Työvuoroon pukeudutaan samalla tavalla ja kaikki, perustajat mukaan lukien toimivat saman käsikirjoituksen, M Roomin konseptin mukaan kohdatessaan asiakkaan. Tapa kuulostaa armeijamaisen tarkalta ja säntilliseltä, mutta se toimii.

M Roomin arvot ovat ajan myötä pehmentyneet. Nyt yhdessä on kirjattu jokaisen takahuoneen seinälle, miten sovitaan olla onnellisia tehdessään rakastamaansa työtä. Onnellisuus on sekä elämäntapa että tavoite.

mroom.com

Teksti: Aino Pokela
Kuvat: Touko Hujanen