Ulta Beauty on yksi suurimmista kosmetiikan jälleenmyyjistä Yhdysvalloissa. Yhtiö julkaisi erinomaiset toisen kvartaalin luvut, jotka olivat kaikkia analyytikkoennusteita paremmat etenkin liikevaihdon momentumin sekä odotettua paremman myyntikatteen vuoksi. Kauneustuotteiden kysyntä kestää siis hyvin inflaatiopaineiden keskellä, ja yrityksen johto vetosi sijoittajiin vielä erinomaisilla loppuvuoden näkymillä.
Johto nimittäin nosti toisen vuosi puoliskon ohjeistusta, mikä antaa luottamusta yritykseen samalla, kun moni makrotalouden muuttuja luo kysymysmerkkejä talouteen. Ulta Beautyn johto odottaa kasvua jokaisessa tuotekategoriassa sekä kuluttajademografiassa. Samalla kivijalkamyymälöiden liikenne paranee koko ajan, kun asiakkaat palaavat henkilökohtaisesti ostoksille verkkokaupan sijaan. Myös alkuvuodesta vaivanneet toimitusketjujen ongelmat on saatu kuriin niin toimituskulujen kuin toimitusaikojen puolesta.
Yhdysvaltalaisten Walmartin ja Targetin tulosjulkistukset sekä Ulta Beautyn yritysjohdon kommentit kuvaavat erinomaisesti kuluttajakäyttäytymistä globaalilla tasolla. Nämä ovat herkullisia tiedonlähteitä sijoittajille kuvaamaan kuluttajien ostohalukkuutta ja sitä, mihin ihmiset ovat rahaa käyttäneet.
Nämä suuret yritykset kertoivat toisella tuloskaudella kuluttajien keskittyvän kasvaviin lainamenoihin ja inflaation myötä nousseisiin päivittäisiin perushyödykkeisiin, kuten ruokaan ja asumiseen. Kestokulutustavarat ja ei-välttämättömät hyödykkeet ovat luonnollisesti kärsineet tämän vuoksi.
Tulos oli Ulta Beautyn sijoittajille tässä epävarmuuden ajassa paitsi erinomainen myös täysin erilainen, mitä esimerkiksi Walmart kertoi kuluttajien ostohalukkuudesta kestokulutustavaroihin. Nykypäivänä onkin ilmeistä, että kauneus sekä hyvinvointi meikkien sekä salonkipalveluiden puolesta ovatkin välttämättömyyksiä, eikä kysyntä ole niin joustavaa kuin voisi kuvitella.