Finlandia 2030 -rahaston Ulta Beauty on yksi suurimmista kosmetiikan jälleenmyyjistä Yhdysvalloissa. Yhtiö julkaisi juuri vuoden 2021 viimeisimmän tuloksensa. Sekä liikevaihto että tulos ylittivät odotukset.
Koronaviruksen jäädessä yhä enemmän taustapeileihin, ovat ihmiset alkaneet selvästi siirtymään löysistä kotiverryttelyhousuista takaisin toimistolle. Kosmetiikkaa, meikkejä, hajuvesiä ja salonkipalveluita oli hankittu selvästi enemmän kuin vuoden 2020 vastaavana ajanjaksona. Vaikka omikron puhkesikin juuri kyseisellä raportointikaudella (Q4 2021), on selvää, että trendi on palaamassa ainakin hieman kohti aikaisempaa: ylös sohvalta ja meikkipöydän kautta toimistolle.
Toimitusketjuongelmat aiheuttavat ryppyjä bisnekseen
Vuosi 2021 oli kaikin puolin hyvä, eikä yritys kohdannut vielä merkittäviä kustannusten nousuja tai toimitusketjujen ongelmia. Uusia liikkeitä kohonneen kysynnän myötä avattiin tilikaudella 6 kappaletta eri osavaltioihin.
Yritys kuitenkin odotti vuodelle 2022 toimitusketjukulujen nousevan ja toimitusaikojen pidentyvän. Tämä on ollut vallitseva teema tuloskaudella kaikilla yrityksillä, joten tieto oli odotettavissa. Yritys ohjeisti kuitenkin aiempaa nopeampaa kasvua, parempaa tulosta ja liikevaihtoa vuodelle 2022 kuin keskimäärin odotettiin. Tämä antoi tukea myös sijoittajille, että yritys pystyy navigoimaan läpi toimitusketjujen ongelmien. Yritys aloitti 2 miljardin suuruisen osakkeiden takaisinosto-ohjelman johdon katsoessa osakkeen olevan aliarvostettu.