Teksti: Antti Pohja
Kuvat: Anton Sucksdorff
Ikääntyvien ihmisten kohdalla yksinäisyys ja sosiaalinen eristäytyminen ovat keskeisiä huolenaiheita. Yksinäisyyden seuraukset voivat olla vakavia, kuten masennuksen ja ahdistuksen lisääntyminen sekä yleisen terveydentilan heikkeneminen.
Väestön ikääntyessä myös perherakenteet muuttuvat. Aikuisten lasten muutto pois kotoa, puolison menetys ja muut elämänmuutokset voivat vaikuttaa ikäihmisten sosiaaliseen verkostoon ja tukijärjestelmiin.
Voidaan puhua megatrendistä, globaalista haasteesta. Monissa kehittyneissä talouksissa tilanne on samankaltainen kuin Suomessa: Japani, Saksa, Etelä-Korea, Kiina, Italia, Ruotsi, Norja, Kanada, Australia, esimerkiksi. Väestön ikääntyessä yhteiskunnat kohtaavat monia massiivisia haasteita, mutta yhtä lailla tilanne avaa uudenlaisia vuorovaikutuksen mahdollisuuksia sukupolvien välillä.
Ikä on niin paljon muutakin kuin vain numero, niin nuorilla kuin ikäihmisilläkin. Elämänviisautta ei voi ostaa, mutta sitä voi siirtää kokeneilta nuoremmille ilman perintöveroa. Se on henkilökohtaisia tarinoita historiallisista tapahtumista, muutoksista yhteiskunnassa ja elämänohjeita, jotka ovat muodostuneet pitkän elämänkokemuksen kautta. Ikäihmiset voivat auttaa nuorempia ymmärtämään paremmin omaa kulttuurista perintöään ja arvostamaan menneisyyden opetuksia.
On vain yksi mutta: miten nuoret ja ikäihmiset saadaan kohtaamaan?“
Nuoremmat sukupolvet voivat oppia arvostamaan vanhempien kokemusta ja viisautta, kun taas vanhemmat sukupolvet voivat olla avoimempia uusille ideoille ja muutoksille, joita nuoremmat tuovat. Nuoret voivat myös auttaa vanhempia ihmisiä pysymään aktiivisina ja henkisesti virkeinä, mikä voi puolestaan vähentää yksinäisyyttä, masennusta ja muita mielenterveysongelmia.
On vain yksi mutta: miten nuoret ja ikäihmiset saadaan kohtaamaan?
“Me saamme. Rakennamme maailman suurinta ja parasta vanhuspalvelua”, sanovat Gubbe-vanhuspalvelun perustajat, hallituksen jäsen Sandra Lounamaa ja toimitusjohtaja Meri-Tuuli Laaksonen.
Rakennamme maailman suurinta ja parasta vanhuspalvelua
– Sandra Lounamaa ja Meri-Tuuli Laaksonen
Meri-Tuuli Laaksonen ja Sandra Lounamaa rakentavat Gubbesta ”maailman suurinta ja parasta vanhuspalvelua.”
Sandra ja Meri-Tuuli tapasivat ja ystävystyivät Facebook-ryhmän kautta esikoisiaan odottaessaan. Silloin syntyi idea Gubbesta.
Gubbe on kokonaisvaltainen hoivapalvelu jonka tavoitteena on ylläpitää ikäihmisen tai vammaisen henkilön hyvinvointia, toimintakykyä ja terveyttä. Gubben missiona on onnellinen ja aktiivinen vanhuus. Palvelua voi ostaa yksityishenkilöt omille läheisilleen. Yhtä lailla asiakkaina ovat kunnat ja hyvinvointialueet.
Kyseessä on skaalautuva teknologia-alustapalvelu, jonka idea on yksinkertainen mutta toimiva. Nuoret tekevät opiskeluidensa ohessa osa-aikatyötä Gubben kautta. Monivaiheisten haastattelujen jälkeen nuori pääsee avustajaksi. Ikäihminen saa viikosta toiseen tutun avustajansa, mikä mahdollistaa luottamussuhteen rakentumisen.
Palkka ei ole vain rahaa, vaikka sekin on tärkeää lisätuloa opiskelijalle. Merkityksellisyyden kokeminen, vanhempien sukupolvien ymmärtäminen ja elämänviisauden syventyminen ovat asioita, joita ei voi euroissa mitata.
Avustajan käynnit rakentuvat toiveiden mukaisesti. Se voi olla esimerkiksi kauppakäyntejä, ulkoilua, siivousta, muistin aktivointia, teknologiaopastusta tai ruoanlaittoa.
Gubbe-nuoresta tulee usein yksi ikäihmisen läheisimmistä luottohenkilöistä.
Näitä aineettomia vaurastumisen kokemuksia nuoret poikkeuksetta työstään raportoivat. Kaikki on dokumentoitu. Jokaisen käynnin jälkeen Gubbe-avustaja kirjoittaa ja lähettää omaisille raportin, mitä käynnillä on tehty ja miten tapaaminen onnistui. Raportit toimivat kuin päiväkirjana yhteisistä hetkistä. Hyvin usein viesti on lämmin ja tunnetta täynnä. Avustajan ja ikäihmisen välille syntyy side, joka syvenee viikko viikolta.
“Gubbe-nuoresta tulee usein yksi ikäihmisen läheisimmistä luottohenkilöistä – omien perheenjäsenten lisäksi. Monesti ikäihminen kertoo avustajalleen asioita, joita ei halua edes sukulaisilleen kertoa. Säännölliset tapaamiset mahdollistavat kiireettömän tutustumisen ja kiinteän suhteen rakentumisen. Nuoret kokevat tämän palkkaakin tärkeämmäksi asiaksi Gubbe-työssään”, Sandra kertoo.
Sandra Lounamaa on oppinut määrätietoisuutta ja ahkeruutta jo pienestä pitäen.
Sandra Lounamaa kasvoi Espoossa ainoana lapsena, ja vaikka hänen vanhempansa eivät koskaan asettaneet suuria vaatimuksia, he opettivat ahkeruutta ja reippautta. Sandra aloitti työuransa jo nuorena lehtienjakajana ja puhelinmyyjänä. McDonald'sissa hän nousi nopeasti vuoropäälliköksi. Tämä antoi hänelle systemaattisen tavan tehdä työtä ja tavoitella myyntituloksia.
Sandra löysi intohimonsa mitattavasta ja myynnillisestä työstä, mikä johti hänet myöhemmin opiskelemaan liiketaloutta ja työskentelemään eri markkinointi- ja myyntitehtävissä.
“Olin alusta asti määrätietoinen, tavoitteellinen ja järjestelmällinen. Pian vastasinkin mainostoimiston suurimmista asiakkuuksista."
Mainostoimistouran jälkeen Sandra perusti ensimmäisen yrityksensä, mutta luopui siitä nopeasti.
“Se ei vain lähtenyt lentoon, mutta opetti paljon yrittäjyydestä ja omien polkujen etsimisestä. Siitä on ollut paljon hyötyä Gubbeakin ajatellen”, Sandra muistelee.
Meri-Tuuli Laaksonen on saanut intohimonsa ja pitkäjänteisyytensä vanhemmiltaan, jotka molemmat olivat liikunnan ja terveystiedon opettajia ja kilpaurheilijoita. Isä valmensi yleisurheilijoita aina olympiatasolle asti.
“Lapsuus meni huippu-urheilun ilmapiirissä. Itse harrastin joukkuevoimistelua, mikä opetti sietämään epäonnistumisia ja tavoittelemaan suuria unelmia. Tämä mentaliteetti on kantanut tähän päivään asti. Minulla on aina ollut selkeä halu tehdä jotain merkityksellistä ja omaa. Ehkä se tulee suvusta. Äidinäitini oli yrittäjä ja muutenkin suvussani on paljon vahvoja naisia esikuviksi”, Meri-Tuuli sanoo.
Meri-Tuuli valmistui fysioterapeutiksi ja työskenteli useissa eri terveys- ja kuntoutusalojen tehtävissä. Hän on aina pyrkinyt löytämään syvemmän merkityksen työlleen ja kokee, että Gubben kautta hän voi tehdä juuri sitä. Hänen huumorintajunsa ja kepeä elämänasenteensa tasapainottavat vakavaa suhtautumista tavoitteiden saavuttamiseen. Kahden lapsen äitinä hän ymmärtää hyvin, miten tärkeää on ylläpitää sukupolvien välistä yhteyttä ja tukea vanhusten hyvinvointia.
Meri-Tuuli Laaksosen lapsuus huippu-urheilun ilmapiirissä opetti sietämään epäonnistumisia ja tavoittelemaan suuria unelmia.
Matka kohti tavoitetta etenee. Gubbe on kerännyt eri rahoituskierroksillaan jo yli 7,5 miljoonaa euroa, mikä kertoo muidenkin uskovan liikeideaan. Tutkitusti naisten on keskimäärin vaikeampi saada rahoitusta ja sijoittajia mukaan startup-yritysten toimintaan, joten Gubben keräämä rahoitussumma vain lisää sen uskottavuutta.
Gubbe toimii tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa. Gubbe-avustajia on jo tuhansia, mutta tämä on vasta alkua. Kymmeniätuhansia on jonossa. Juuri nyt teknologiayhtiö panostaakin alustaansa, jotta se saadaan palvelemaan kasvutavoitteiden tasolla. Suomen ja Ruotsin jälkeen Gubbe laajentaa muihin Pohjoismaihin, sen jälkeen muualle Eurooppaan. Tavoitteena on saada miljoonia asiakkaita ja yhtä monta elämänmakuista tarinaa.
“Arvokas elämä on itsemääräämisoikeutta sillä tasolla, mitä kukin haluaa. Että saat elää omannäköistä elämää. Lapsuudessa se on tukea, nuoruudessa itsetunnon vahvistusta, aikuisuudessa valinnanvapautta ja tasa-arvoa, vanhuudessa mahdollisuudet toteuttaa itseään – vapautta tehdä”, Meri-Tuuli sanoo.
“Sukupolvien välinen kuilu nuorten ja ikäihmisten välillä on lähtökohtaisesti nykypäivänä valtava – kunnes annetaan mahdollisuus kohdata. Sen jälkeen kohtaaminen ja ymmärtäminen tapahtuvat hyvin luonnollisesti. Jo ensimmäisistä meille tulleista hakemuksista näimme, että tämä puhuttelee nuoria” Sandra kertoo.
Kun Gubbe on jonain päivänä “maailman suurin ja paras vanhuspalvelu”, sukupolvien kuilun yli kulkee miljoonien tarinoiden kaunis silta, jossa ikä on kovin paljon muutakin kuin numero.
Finlandia Group osallistuu Gubbe-toimintaan kummin ominaisuudessa ja mahdollistaa omalta osaltaan Gubbe-avustajien toimimista. Kummitoiminnan avulla annetaan konkreettista apua ja iloa yksinäiselle vanhukselle ja merkityksellistä osa-aikatyötä nuorelle.
Julia Vähäkoski on 29-vuotias kauppatieteiden opiskelija, joka asuu nykyisin Helsingin Punavuoressa, mutta hänen juurensa ovat Nurmijärvellä. Julia myöntää, että lukion jälkeen hänellä ei ollut selvää suuntaa tulevaisuudelleen. Hän kokeili monenlaisia töitä ennen kuin ymmärsi, mitä ei ainakaan halunnut tehdä. Lopulta Julia päätyi opiskelemaan kauppatieteitä Aalto-yliopistoon.
Julia Vähäkoski kokee työnsä hyvin merkitykselliseksi.
Eräs Julialle rakas ystävä vinkkasi hänelle Gubbesta, ja hän innostui heti ajatuksesta. Hän halusi olla ihmisten kanssa tekemisissä ja koki, että juuri tämä työ voisi olla merkityksellistä. Julia aloitti Gubbessa kesäharjoittelijana ja pääsi tekemään monipuolisesti erilaisia tehtäviä. Gubben toiminta alkoi kiinnostaa yhä enemmän. Pian hän alkoikin osallistua myös hallinnollisiin ja markkinointitehtäviin sekä B2B-kumppanuuksien kehittämiseen.
Julia kertoo nähneensä avustajan työssä heti konkreettisesti, miten hänen pienelläkin viikoittaisella panostuksellaan oli valtava merkitys ikäihmiselle. "En ajattele heitä asiakkaina, vaan ennemminkin läheisinä ihmisinä. Luottamusside ja yhteys ovat poikkeuksetta todella vahvoja. Luottamus rakentuu, kun sama ihminen käy viikoittain tai jopa useita kertoja viikossa," Julia kuvailee. Hän painottaa, että tässä työssä tuttuus on olennaista, ja yhteys säilyy vahvana, vaikka ikäihmisellä olisi muistisairauksia.
Toimistotyössä Julia näkee myös, mitä Gubbe antaa nuorille avustajille. Työ yhdistyy opiskeluun, ja nuoret saavat arvokasta kokemusta ja oppivat kohtaamaan ihmisiä kiireettömästi. Julia itse on nähnyt Gubben vaikutuksen omassa perheessään, kun hänen mummollaan kävi oma Gubbe-avustajansa. Hän uskoo, että tällainen näkökulma lisää ymmärrystä työn tärkeydestä.
Julia kokee työnsä hyvin merkitykselliseksi, erityisesti koska väestön ikääntyminen on kasvava haaste. "Tämä on niin iso ongelma ja vain pahenee. On oikeasti tärkeää päästä taistelemaan hyvän asian puolesta. Jokainen meistä on joskus myös se ikäihminen, jos elämä niin pitkälle jatkuu. Ei tarvitse koskaan miettiä, miksi teen tätä työtä," Julia toteaa.
Käynnillä vaihdoimme ensin kuulumiset ja laitoimme kahvit keittymään. Juttelimme myös asiakkaan elämästä Helsingissä ja hänen entisestä työpaikastaan tarinoita, joita oli mielenkiintoista kuulla. Autoin myös korjaamaan seinäkellon oikeaan aikaan ja asiakas ääneen totesikin, että on sinusta kyllä suuri apu ja ihanaa että käyt. Sitten päädyimme selailemaan vanhoja valokuva-albumeita, kuvat olivat vanhoja mustavalkokuvia, niin mielenkiintoista!
Asiakas oli tänään reippaan oloinen ja hyvinvoiva. Tunnelma oli rauhallinen ja iloinen.
– ote Gubbe-avustajan käyntiraportista
Työ Gubbessa on antanut Julialle paljon myös tulevaisuutta ajatellen. Hän on saanut valmiuksia startup-maailmaan ja oppinut olemaan mukana monessa. "Työssä oppii valtavasti. Miten kohdataan ihminen? Miten olla vain läsnä ja kiireettömästi. Maailmassa kaikki haluavat koko ajan kaikkea lisää, mutta lopulta yksinkertaiset asiat ovat niitä kauniita ja tärkeitä. Työ Gubbessa antaa lisäarvoa myös omaan elämääni, erityisesti kun omia isovanhempia ei ole mahdollisuutta nähdä niin usein," Julia summaa.
Voit lähettää meille vinkin oheisella kaavakkeella tai sähköpostitse osoitteeseen finlandia@finlandiagroup.fi.
Kari Voutilainen: ajan kanssa
On vain yksi Mikko Ilonen
Syöksykierre, ja miten se oikaistiin: Tommi Lähde ja the other danish guy
Eteläranta 20, 00130 - Helsinki
Ma-pe klo 8:30-16:00
Puh 020 710 7700
asiakaspalvelu@finlandiagroup.fi
Finlandia Group Oyj
PL 1069
00101 HELSINKI
Hämeenkatu 17, 33200
Puh 020 710 7700
Ma-pe klo 8:30-16:00
asiakaspalvelu@finlandiagroup.fi
Finlandia Group Oyj
PL 796
33101 TAMPERE
Tilaa uutiskirje:
Finlandia Rahastoyhtiö Oy:n (”Rahastoyhtiö”) hallinnoimia rahastoja koskevat tiedot ja asiakirjat tuotetaan, julkaistaan ja ylläpidetään tällä sivustolla Rahastoyhtiön toimesta. Rahastoyhtiön toimintaan ei sovelleta lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019). Pyrimme tästä huolimatta kehittämään palvelujamme saatavuuskriteerien mukaisiksi.