ADS: kierrätysmuovi vie betonilta markkinaosuuksia

    Jesse Järvinen / 25.05.2022

    Advanced Drainage Systems (ADS) valmistaa muovisia putkistoja ja viemärirakenteita sadevedelle. Yritys on kilpaillut muovilla betonia vastaan vuodesta 1966, ja se voittaa vuosittain lisää markkinaosuuksia.

    Argumentteja muoviputken puolesta löytyy useita. Muovi on 20–30 prosenttia halvempi asentaa ja sillä on erinomainen käyttöikä, noin 100 vuotta. Samalla muoviputken toimittaminen, huoltaminen ja asentaminen on huomattavasti helpompaa sekä kustannustehokkaampaa betoniin verrattuna. Betoniset putket hallinnoivat kuitenkin edelleen koko markkinaa, ja ADS:llä onkin vielä noin 60 prosenttia markkinaa syötävänään.

    Edellä mainittujen etujen lisäksi kaksi kolmannesta ADS:n tuotteista valmistetaan kierrätysmuovista. ADS onkin kasvanut Pohjois-Amerikan toiseksi suurimmaksi kierrätysmuovin ostajaksi. Kierrätysmuovi on halvempaa ja sen hinnoittelu on pidemmällä aikavälillä paljon vakaampaa, mikä tuo ADS:lle stabiilimmat marginaalit.

    Ensimmäisen kvartaalin tulos jälleen vahvistaa tarinaa

    ADS raportoi hiljattain ensimmäisen kvartaalin tuloksen, joka oli merkittävästi parempi kuin analyytikoiden konsensus ja yrityksen oma ohjeistus. Kysyntä on edelleen vahvaa yrityksen loppumarkkinoilla. Tilauskanta on kasvanut kaksinumeroisena viime vuodesta ja yritys onnistuu hinnoittelemaan tuotteensa oikein.

    Myynti oli kasvanut 53 prosenttia vuodentakaisesta ja kasvanut 678 miljoonaan dollariin. Samalla yrityksen osakekohtainen tulos oli yli tuplaantunut vuodentakaisesta jaksosta. Yritys puhuikin vahvasta kysynnästä koko Pohjois-Amerikassa sekä rakentamisen ja maatalouden lopputuotemarkkinoilla.

    Lue Lisää >>>


    Artikkelit

    Lisää artikkeleita

    Koolla on väliä – merkkejä markkinan rotaatiosta pien- ja suuryhtiöiden välillä

    Lue lisää

    Terveisiä Chicagosta – Teollisuuden tunnelmat vaalien jälkeen

    Lue lisää

    Pankkiiriliikkeestä Suomen nopeimmin kasvavaksi varainhoitajaksi

    Lue lisää