MIPS ylsi tavoitteisiinsa

    Jesse Järvinen / 27.06.2022

    MIPS Protection myy patenttisuojattua urheilukypäräteknologiaa, joka suojaa todistetusti parhaiten aivovaurioilta. MIPS on käytännössä synonyymi erikoisturvallisille kypärille. Yhtiön kypäriä valmistetaan muun muassa pyöräilyyn, lumilajeihin sekä moottoriurheiluun, vauhtilajeihin, joissa kaatumiset ovat aina riskitilanteita. Jokaisessa MIPS teknologiaa käyttävässä kypärässä on keltainen MIPS-logo.

    Mips julkaisi päivitetyt taloudelliset tavoitteensa ennen yhtiön järjestämää pääomamarkkinapäivää. Yritys nosti liikevaihtotavoitteensa yli kahteen miljardiin ruotsin kruunuun vuoteen 2027 mennessä. Aikaisempi tavoite oli reilu yksi miljardi kruunua vuoteen 2025 mennessä. Yritys saavuttaa siis tavoitteensa aikaisemmin kuin aiemmin odotettiin. Samalla liikevoittomarginaalitavoite nostettiin yli 50 prosenttiin aikaisemman 40 prosentin sijasta.

    Pääomamarkkinapäivän iso viesti oli, että nykyisen liiketoiminnan kasvattaminen, eli turvallisen kypäräteknologian myyminen, on edelleen yrityksen liiketoiminnan keskiössä. Tämän avulla uskotaan saavutettavan myös vuodelle 2027 asetetut tavoitteet. Tarkoituksena on kuitenkin lisätä kasvumahdollisuuksia siirtymällä myös nykyisen teknologian ulkopuolelle ja laajentaa samalla yrityksen kohdemarkkinoita.

    Kohdemarkkinan kasvattaminen

    Toistaiseksi Mipsin tarina on perustunut täysin perinteisen kypärän parantamiseen. MIPSin itse kehittämän ja patentoiman vähäkitkaisen pyörimisliikettä vastaan asennetun kerroksen on todennettu vähentävän iskuista aiheutuvia aivovaurioita. Pääomamarkkinapäivässä kerrottiin, että yritys aikoo laajentaa toimintaansa kehittämällä lisää ratkaisuja kypärän suorituskyvyn optimoimiseksi sekä kypärän käyttöiän pidentämiseksi.

    Vuonna 2019 MIPS kertoi kohdemarkkinan vuosivolyymin olevan 130 miljoonan kypärää, kun koko kypärämarkkina oli 410 miljoonaa kappaletta. Nyt vuonna 2022 toiminnan volyymin kasvun ja uusien geografisten alueiden vuoksi kohdemarkkina on nostettu 195 miljoonaan kypärään ja koko markkina 550 miljoonaan kypärään vuositasolla. Vuonna 2021 MIPS myi 12,5 miljoonaa yksikköä, joten yritys on saanut noin 6,5 prosentin markkinaosuuden kohdemarkkinoistaan ja jättää isot kasvumahdollisuudet vielä vuosiksi eteenpäin.

    Lue Lisää >>>
    Tietoa MIPSistä >>>

    Lue lisää:

    Vertex: Hoitoja potilaille markkinatilanteesta riippumatta

    Lue lisää

    Paycom: toimistotyön tukena koko työsuhteen elinkaaren ajan

    Lue lisää

    Embracer Group haki 10,3 miljardia uutta pääomaa

    Lue lisää