Novo Nordisk: taistelu kroonisia sairauksia vastaan

    Jesse Järvinen / 21.02.2023

    Novo Nordisk on johtava maailmanlaajuinen vuonna 1923 perustettu terveydenhuoltoyritys, jonka pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Yrityksen tavoitteena on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten liikalihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi.

    Novo Nordiskin myynti kasvoi 26 prosenttia Tanskan kruunuissa, mikä oli 2–4 prosenttia enemmän kuin analyytikoiden keskimääräiset odotukset. Vuoden 2023 näkymien osalta sekä liikevaihdon että liikevoiton kasvun odotetaan olevan 13–19 prosenttia ilman valuuttojen muutosta. Tanskan kruunuissa raportoitu liikevaihdon ja liikevoiton kasvun odotetaan olevan 4 ja liikevoiton kasvun 5 prosenttiyksikköä pienempi. Koko vuodelle annettu ohjeistus osoittaa uskoa jatkuvaan liiketoiminnan momentumiin.

    Liikalihavuuslääkkeet uutena kasvuajurina

    Lihavuushoidon myynti kasvoi 101 prosenttia Tanskan kruunuissa laskettuna. Wegovyn eli ylilihavuuslääkkeen myynti on jo lähtenyt erittäin vakaasti käyntiin. Alkuperäistä patoutunutta kysyntää (noin 60 000 potilasta ilmoittautui hoitoon) ei olla vielä tavoitettu toimitusongelmien vuoksi. Kaikki Wegovy-annosvahvuudet tulivat jälleen saataville Yhdysvalloissa joulukuussa 2022. Wegovylla on kovat odotukset, minkä vuoksi yrityksen valuaatiokin on saanut tuulta siipiensä alle.

    Haastavan kulman Wegovyn kasvuun tuo myös kilpailijan eli Lillyn vastaava lääke, joka on hieman tehokkaampi kuin Novo Nordiskin. Markkina on kuitenkin täysin uusi ja kasvavaa markkinaa riittää molemmille toistaiseksi. Nähtäväksi jää, kumpi markkinan tulee voittamaan ja saamaan markkinajohtajuuden. Mutta toistaiseksi liikalihavuudenhoidon kysynnän räjähdys on yllättänyt kaikki (mukaan lukien itse Novo Nordiskin).

    Toimitusjohtaja Lars Fruergaard Jørgensen pyrkii muuttamaan liikalihavuutta koskevaa myyntistrategiaa kuluttajavetoiseksi (pull marketing) liiketoimintamalliksi perinteisen lääkeyhtiön oman myyntiorganisaation (push marketing) sijaan. Tämä muuttaa Novon ajattelutavan radikaalisti muun muassa kysynnän ennustamisen, markkinoinnin ja tuoteportfolion osalta.

    Lue Lisää >> 

    Artikkelit

    Lisää artikkeleita

    Koolla on väliä – merkkejä markkinan rotaatiosta pien- ja suuryhtiöiden välillä

    Lue lisää

    Terveisiä Chicagosta – Teollisuuden tunnelmat vaalien jälkeen

    Lue lisää

    Pankkiiriliikkeestä Suomen nopeimmin kasvavaksi varainhoitajaksi

    Lue lisää