Starbucks: amerikkalaisten kahvihammasta kolottaa

    Jesse Järvinen / 13.05.2022

    Finlandia Laatuyhtiöiden omistus, kahvinvalmistaja Starbucks , julkaisi oman tilikautensa toisen tuloksen (normaalista poikkeava tilikausi), joka oli pitkälti ennusteiden mukainen.

    Maailmanlaajuinen myynti kasvoi viime vuoteen verrattuna 14,5 prosenttia, kun maailmanlaajuisesti samojen liikkeiden myynti (ilman uusia myymälöitä) kasvoi 7 prosenttia ensimmäisellä kvartaalilla. Yhtiö avasi kvartaalin aikana 313 uutta myymälää globaalisti.

    Starbucksin raportti antaa selviä merkkejä yhteiskunnan paluusta toimistokulttuuriin sekä kahvinjuontiin muuallakin kuin kotona.

    Paluuta normaaliin Yhdysvalloissa

    Yhdysvalloissa myynti per myymälä kasvoi puolestaan 12 prosenttia. Asiakkaat käyttivät enemmän rahaa yhtä tilausta kohden ja kävivät kahviloissa useammin. Keskimääräisen ostoksen arvo kasvoi kvartaalilla 7 prosenttia ja tilausten määrä kasvoi 5 prosenttia. Starbucksin kanta-asiakasohjelman aktiivisten asiakkaiden määrä nousi 17 prosenttia, 26,7 miljoonaan asiakkaaseen.

    Yli 70 prosenttia yhtiön volyymista tulee ”drive-through” eli autokaistatilauksista tai mobiilitilaus- ja mobiilikanavien kautta. Liiketoiminnan luonne on muuttunut perusteellisesti ja investoinnit ravintoloiden infrastruktuuriin ovat muuttuneet vastaamaan 2000-luvun ravintola-asiakkaan tarpeita.

    Yritys ilmoitti, että 90 prosenttia uusista ravintoloiden avauksista Yhdysvalloissa sisältää ”drive-through” ominaisuuden eli autokaistan sekä mahdollisuuden tilata mobiilisti. Näin nämä kaupat tuottavat keskimääräisesti suurempaa yksikkömääriä, suurempien tilausten muodossa.

    Vaikka Starbucksin kahvin kysyntä pysyy vahvana Yhdysvalloissa, yrityksen baristat ovat liittoutuneet toivoen parempaa palkkaa ja työoloja. Noin 50 yrityksen omistamaa toimipaikkaa on äänestänyt työntekijöiden liittoutumisen puolesta viimeisen kuuden kuukauden aikana.

    Kiina ottaa takapakkia

    Yhtiön myyntiä oli jälleen kerran heikentänyt Kiinan myynti. Samojen liikkeiden myynti laski 23 prosenttia vuoden takaisesta. Samalla keskimääräisen tilauksen koko oli pienentynyt 4 %, kun tilausten määrä oli laskenut 20 prosenttia. Kiinan myyntilukuja on selvästi painanut koronan aiheuttamat sulut yhteiskunnassa.

    Lue Lisää >>

    Lue lisää:

    Ørsted: kestävän kehityksen energia

    Lue lisää

    Alfen Beheer: sähköautobisneksen menestyvä moniottelija

    Lue lisää

    MIPS ylsi tavoitteisiinsa

    Lue lisää