Varainhoidossa ei ratkaise yksin tuotto, vaan kokonaisuus

    Finlandia Group / 13.02.2023

    Täyden valtakirjan varainhoito on kokonaisvaltaista palvelua, jossa huomioidaan asiakkaan koko elämäntilanne ja hänen henkilökohtaiset tavoitteensa. 

    ”Varainhoidossa salkun tuotto on tärkeä lähtökohta, mutta yhtä merkittävä osa arvosta syntyy sen ympärille rakennetusta kokonaisratkaisusta. Olennaista on myös se, miten asiakas kohdataan”, sanoo Finlandia Groupin Wealth Managementin johtajana vuodenvaihteessa aloittanut Markus Roukala.

    Kaikki alkaa asiakkaan koko elämäntilanteen ymmärtämisestä ja sijoittamiseen liittyvien tavoitteiden tarkasta hahmottamisesta.

    ”Pyrimme auttamaan asiakasta tunnistamaan mikä osa hänen varallisuudestaan on tehottomasti tuottavaa”, Roukala sanoo.

    Tuottavuuden arvioinnissa kyse ei ole vain sijoitusten tuotosta, vaan on tärkeää arvioida myös omistusten rakennetta ja sijoitusmuotoa. Tämä korostuu Roukalan mukaan erityisesti silloin, kun asiakas on yrittäjä, ja puhutaan sekä asiakkaan henkilökohtaisista että hänen omistamansa yrityksen sijoituksista. Tavoitteena on kuitenkin aina saada asiakas ymmärtämään oma tilanteensa ja sen jälkeen tekemään yhdessä juuri hänen elämäntilanteeseensa ja tavoitteisiinsa parhaiten sopivat sijoitusratkaisut.

    ”Sijoitustavoitteet ja tuottoon liittyvät odotukset voivat olla hyvinkin erilaisia. Yhteistä useimmille asiakkaille on kuitenkin pyrkimys sijoitetun varallisuuden turvaamiseen”, Roukala kertoo.

    Tavoitteemme on auttaa asiakasta tekemään päätöksiä, joista voi kiittää itseään tulevaisuudessa.

    –Markus Roukala

     

    Roukalan varainhoidon filosofiassa asiakasta ei koskaan jätetä yksin. Häneen pidetään säännöllisesti yhteyttä ja myös asiakasta itseään kannustetaan kommunikoimaan varainhoitajansa kanssa.

    ”Elämäntilanteet voivat muuttua ja suunnitelmat voivat muuttua. Jos asiakas on vaikkapa vuoden päästä ostamassa asunnon ja tarvitsee rahaa, varainhoitajan on hyvä tietää tämä suunnitelma, jolloin se voidaan huomioida salkun allokaatiossa ja riskissä.” 

    Yhteydenpidon merkitys korostuu erityisesti nopeiden markkinamuutosten aikaan. 

    ”Tehtävämme on olla läsnä, kun kuuluu olla läsnä. Esimerkiksi laskumarkkinan aikaan on tärkeää, että asiakkaalla on joku, jonka kanssa katsoa tilannetta objektiivisesti. Muuten paine tehdä nopeita ratkaisuja markkinan perässä voi kasvaa liian suureksi, ja horisontti katoaa. Tavoitteemme on auttaa asiakasta tekemään päätöksiä, joista voi kiittää itseään tulevaisuudessa.”  

    Palvelu on henkilökohtaista ja paikallista

    Aiemmalla työurallaan Markus Roukala on ollut vastaavissa tehtävissä muun muassa Elite Alfred Bergillä ja Mandatumilla. Hän on myös vuosia tehnyt päivittäistä varainhoitajan ja ”rivipankkiirin” työtä. Laaja kokemus antaa pohjaa sanoa, että Finlandiassa moni asia tehdään toisin kuin toimialalla keskimäärin:

    ”Finlandiassa palvelu on monipuolista. Sijoitus ja tuotto ovat usein vain pieni osa keskustelua”, hän sanoo. Hän painottaa edelleen henkilökohtaisen yhteydenpidon merkitystä, joka Finlandiassa on ”toistuvaa ja riittävän säännöllistä”. Joskus pelkkä puhelinsoitto riittää, mutta usein asiakkaat kohdataan kasvotusten. 

    Finlandia soutaa tässä asiassa vastavirtaan. Muut varainhoidon yhtiöt karsivat paikallista palveluverkostoaan, mutta meillä se on kattava.

    –Markus Roukala

     

    Asiakkaat selvästi arvostavat paikallisuutta ja mahdollisuutta tavata tuttu varainhoitajansa lyhyelläkin varoitusajalla. Tätä tukee palveluverkosto, jossa paikallisia toimipisteitä on ympäri maata aina Helsingistä Rovaniemelle.

    ”Finlandia soutaa tässä asiassa vastavirtaan. Muut varainhoidon yhtiöt karsivat paikallista palveluverkostoaan, mutta meillä se on kattava. Asiakkaat pitävätkin paikallisuutta erittäin merkityksellisenä”, Markus Roukala sanoo. ”Luottamuksellisuudenkin kannalta on tärkeää, että voi tavata oman varainhoitajansa toimipisteessämme”, Roukala jatkaa.

    Palvelun kivijalkana on täyden valtakirjan varainhoito, jonka rinnalla kulkee laaja valikoima muita sijoitusmahdollisuuksia. Laadukkaassa varainhoidossa salkku tekee markkinatuottoa, mutta Finlandian paikallisuuden ja henkilökohtaisen palvelun myötä sijoitussalkku reagoi elämäntilanteen ja myös markkinan muutoksiin nopeammin kuin toimialalla keskimäärin. 

    Hän on jo lyhyessä ajassa huomannut, että eräs asia yhdistää jokseenkin jokaista Finlandian varainhoidon asiakasta.

    ”Minulle todetaan usein, että on mukavampaa olla tuttu asiakas yksityisessä varainhoitotalossa kuin riviasiakas isossa pankissa”, hän sanoo.  

     

    Kiinnostuitko Finlandian varainhoitoratkaisusta?

    Jätä meille yhteystietosi ja asiantuntijamme ottavat sinuun yhteyttä mahdollisimman pian. Palvelemme henkilökohtaisesti koko suomen kattavan verkoston voimin. Voit myös katsoa alueesi asiantuntijat tästä.

    Artikkelit

    Lisää artikkeleita

    Koolla on väliä – merkkejä markkinan rotaatiosta pien- ja suuryhtiöiden välillä

    Lue lisää

    Terveisiä Chicagosta – Teollisuuden tunnelmat vaalien jälkeen

    Lue lisää

    Pankkiiriliikkeestä Suomen nopeimmin kasvavaksi varainhoitajaksi

    Lue lisää